ett schlagerminne

Melodifestivalen var länge en tradition som jag älskade. Alltid hemma hos farmor med mitt favoritgodis och mängder av goda mackor och saft. Maten tycktes aldrig ta slut, så fort man ätit någonting färdigt så hade hon ställt fram något nytt. Jag var ju så smal, vilket oroade henne. Hon hade små papper där vi satte poäng för alla länder och vi var oftast överens. Ballader var skit och det skulle svänga ordentligt om musiken. Och spänningen, pirret i magen när de olika länderna fick lägga sina röster.  Man fick sitta uppe tills allt var färdigt, det var ju hur sent som helst! Sen sov man gott för att man var så glad.

Detta är kanske lite pinsamt, men det kan jag ju bjuda på. Jag var länge besatt av Jan Johansen efter att han kom trea med "Se på mig". Han spelade i Ludvika och jag gick dit och kikade såklart, förmodligen min första konsert. Fick hans autograf till och med.

Senare blev jag besatt av Gina G efter att hon tävlade för England med "Oh ah just a litte bit". Farmor hatade henne: "Nej usch det där är inte schlager!". Hon var nog inte överförtjust i kjolen heller, Gina G var nämligen den första i dessa sammanhang som hade en kjol som slutade innan den började. En liten silvrig, glittrig discosak som visade mer än den dolde (Charlotte släng dig i väggen!). Jag köpte någon absolut dance skiva med den låten, den skivan gick varm länge. De spelade den låten på träningen för några veckor sedan, jag blev superglad (i smyg såklart). Gjorde övningarna lite extra fort av ren glädje. Inte kvalitetsmusik direkt, men minnen...

Det bästa var väl ändå att man fick umgås med farmor en hel kväll, bara hon och jag. Hon blev aldrig arg eller irriterad, hon var alltid glad och tacksam bara av den enkla anledningen att jag var där. Enligt mamma sa farmor följande när jag föddes: "ÄNTLIGEN!". Det säger kanske allt om hur underbar hon är.

Nu är det inte roligt längre. Schlagern är död, eller i alla fall utrotningshotad. Tror inte ens farmor tittar längre. Hundrasjuttioelva deltävlingar med totalt tondöva artiser. Sedan kommer man till finalen där något serbiskt/estniskt/lettiskt mumbojumbobidrag vinner. Någon som kommer ihåg låten som vann förra året? Skulle inte tro det va...!

Ändå tänker jag smygzappa lite för att se vem som vinner och smyghålla tummarna för Sverige eller Island. I övrigt ska jag titta på American Pie 2 och BandCamp i ren protest. Behöver lite dumkomedi för att pigga upp mig. Det ska avnjutas med färskpressad juice, lyxvindrinken samt jordgubbar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback