måndag.. hurra!

Har inte fått många timmar sömn inatt. Kanske 4 timmar.


Varför?
Det vilar en förbannelse över min lägenhet i Karlstad. I Ludvika kan jag lätt sova 10 timmar i sträck och lyckas alltid somna samma sekund som jag och Thomas ska mysa lite framför teven (jag är en jätterolig flickvän, jag vet). Men så fort jag är i Karlstad så... tre scenarion.

1. Det är omöjligt att somna. Det spelar det ingen roll hur trött jag är, hur lite jag sov kvällen innan eller när jag går och lägger mig. Brukar försöka bädda ner mig och slötitta på meningslösa sömnpillerprogrammet Jay-Leno eller liknande utan resultat. Byter position i sängen hundra gånger utan att det känns skönt. Försöker dricka mjölk eller grönt te för att lungna ner mig. Dricker aldrig någonsin kaffe eller liknande efter 18.00. Försöker att inte somna mitt på dagen när jag är som tröttast i hopp om att trötta ut mig så att jag kollapsar på kvällen. Ändå så ligger jag och tittar i panik på klockan hundra gånger när den blir ett, två, tre på natten och detta är speciellt vanligt om jag ska upp tidigt. 

2. Om jag mot all förmodan lyckas somna en relativt vettigt tid (ca: 24.00) så vaknar jag av att jag ligger som en tokstel pinne några timmar senare (ca: 4-5 tiden på morgonen) och då kan jag verkligen inte somna om. Det känns som att jag har legat och spännt mig hela natten och det gör verkligen ont i kroppen för att den är så stel och ont i käkarna som jag har bitit ihop.

3. Om jag mot all förmodan återigen lyckas somna en hyfsat vettig tid så ligger jag och drömmer massa mystiska saker (ej mardrömmar dock, men röriga, stressiga drömmar) och kastar mig fram och tillbaka hela natten så att jag är helt utmattad när klockan ringer på morgonen. Det känns kort och gott som att jag inte har sovit överhuvudtaget fast jag kanske har sovit ca: 7-8 timmar.


Så ingen sömn.
Ingen rast, ingen ro.
När jag tittar mig i spegeln ser jag ett likblekt ansikte med stora, svarta ringar under ögonen som inget smink i världen kan ta bort.
Funderar på att ringa min familjedoktor (ja, de har sånna i karlstad, hur bra som helst!) och be om sömnpiller, men har fått för mig att de är farliga och beroendeframkallande? Skulle kunna börja dricka vin för att somna, alkolistvarning? Men kanske bättre än att ta piller för att sova?
Och så är jag envis, vill lösa problemet på mitt eget sätt. Men nu har jag ändå haft det här problemet i de två år jag bott här... så.. det verkar inte funka. Och jag kan inte fortsätta åka till Ludvika varje helg hela tiden för att få sova. Ligga sömnlös hela veckorna och sova bort hela helgerna, inte kul.
Jag vill sova!
Ghaaaauuurgh.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej :)

om du gillar annorlunda o speciella prylar

så lottar jag ut en sparbössa på min blogg

aldrig fel att spara pengar i en bössa

http://enlitentax.blogg.se/2008/october/vinn-denna-sparbossa.html

2008-11-03 @ 11:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback